Hejlsminde Station

I 1880 begyndte man at diskutere planer om lokalbaner i området syd for Kolding, som efter krigen i 1864 var blevet et yderområde i kongeriget.

I 1892 kom det første forslag, men der gik yderligere 7 år inden planerne blev konkretiseret.
Der nedsattes et udvalg og Statsbanerne udarbejdede et projekt, som var færdigt i september 1901.

Det var meningen, at der skulle anlægges smalsporede
baner, som kunne knyttes til lokalbanerne i det daværende Kreis Hadersleben syd for grænsen.
Disse planer løb imidlertid ud i sandet, indtil Vamdrup begyndte at arbejde på at få banerne til at gå til Vamdrup.
 
I 1908 blev der lovgivet om sagen, og det blev besluttet at bygge 3 strækninger med meterspor, normal sporvidde - 1.435 mm : Kolding-Hejlsminde, Kolding-Taps og Vamdrup-Taps.
 
Det første tog til Hejlsminde afgik fra Kolding 28. november 1911.
 
Kolding Sydbaner snoede sig igennem landskabet (Landevejen til Skamlingsbanken, er anlagt ovenpå jernbanedæmningen fra den nedlagte Kolding - Hejlsminde bane) via Skamlingsbanken, Grønninghoved, Sjølund, Vejstruprød, Kær Mølle, Hejls og ind ad Banedæmningen langs med den nordlige side af Hejls Nor, forbi Remisen og til Hejlsminde Station, som var endestation, bortset fr en kort periode, hvor sporet faktisk førte hen over slusen, så der også kunne lastes sukkerroer fra den anden side af grænsen.


 
 
Stationsbygningerne blev tegnet af arkitekt Robert V. Schmidt,
 
 
 
og hovedbygningen findes stadig på adressen Banedæmningen 3 i Hejlsminde, ombygget, velbevaret og anvendt til privat beboelse:






Selv om der florerer en del historiske billeder, illustrationer og historier på nettet vil vi henvise til Svend Erik Brodersens store opslagsværk om Kolding Sydbane, der samler næsten alle tråde og derfor må betragtes som oprindelig kilde til det meste materiale:



Yderligere information findes her.

Lokalarkivet i Hejls vil tilsvarende kunne bidrage med et righoldigt udvalg af historier om stationsbygningens brug.
 
 
Comments